Koncepcja przedszkola

Opublikowano: 2018-09-28 18:03

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 28 ANGIELSKOJĘZYCZNEGO „MAŁY POLIGLOTA” W BYDGOSZCZY 

 

Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola Nr 28 Angielskojęzycznego "Mały Poliglota" w Bydgoszczy poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać PRZEDSZKOLE DALTOŃSKIE. Tworząc koncepcję pracy uwzględnoino potrzeby dzieci, rodziców, środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe placówki.

 

Przedszkole  nr 28 Angielskojęzyczne "Mały Poliglota" jest placówką, gdzie każdy dzień jest dla dziecka niepowtarzalnym przeżyciem a nauka przyjemnością i wspaniałą grą, w którą warto się bawić.

 

PODSTAWA PROGRAMOWA:

1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

2. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017 r. poz. 1658)

3. Rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 r. Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli, Oddziałów Przedszkolnych.

4. Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.)

5. Konwencja praw dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.

6. Statut Przedszkola nr 28 Angielskojęzycznego "Mały Poliglota" w Bydgoszczy.

 

CELE STRATEGICZNE

1. W Przedszkolu Nr 28 Angielskojęzycznym "Mały Poliglota" w Bydgoszczy najważniejsze jest rozbudzanie  u każdego dziecka naturalnej ciekawości poznawania świata i zdolności uczenia się oraz kształtowanie samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji.

2. W Przedszkolu Nr 28 Angielskojęzycznym "Mały Poliglota" w Bydgoszczy każde dziecko rozwija się zdrowo i szczęśliwie w atmosferze szacunku, życzliwości, uczciwości i odpowiedzialności.

 

MISJA PRZEDSZKOLA

"JEŚLI SZANUJEMY DZIECKO I PODĄŻAMY ZA JEGO MOŻLIWOŚCIAMI TO MOŻE ONO ZROBIĆ WIĘCEJ, NIŻ OD NIEGO OCZEKUJEMY, A WSZYSTKO CO DZIECKO POTRAFI - NAUCZYCIELOWI ZROBIĆ NIE WOLNO"

 

                                                                                        Helen Parkhurs

 

Nasze przedszkole:

1. Jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, rodzicom, środowisku, pracownikom i otwarte na ich potrzeby.

2. Zapewnia dzieciom możliwość wielozmysłowego poznawania świata.

3. Rozbudza zainteresowania, uzdolnienia i talenty dziecka.

4. Kształtuje u dzieci wiarę we własne siły, uczy samodzielności, odpowiedzialności, współpracy w zespole oraz umiejętności zarządzania własnym czasem.

5. Zapenia podmiotowe traktowanie dziecka.

6. Kształtuje postawy moralne, prozdrowotne, proekologiczne.

 

W naszym przedszkolu:

1. Akceptujemy, szanujemy i przestrzegamy praw dziecka.

2. Dbamy o harmonijny rozwój dziecka aranżując różne sytuacje, w których staje się ono badaczem, odkrywcą i w końcu twórcą. Dziecko poszukuje, odkrywa, eksperymentuje, planuje, dokonuje pierwszych wyborów i samoocen oraz dochodzi do własnych wniosków.

3. Stawiamy dziecku wyzwania na miarę jego możliwości co powoduje, że czuje się ono kompetentne, ma poczucie sprawstwa, gdyż samodzielnie potrafi wykonać różne czynności i działania, lecz nie chronimy nadmiernie przed doświadczeniem niepowodzenia.

4. Diagnozujemy postępy i rozwój wychowanków.

5. W edukacji kierujemy się potrzebami, uzdolnieniami, potencjałem rozwojowym i zainteresowaniami dziecka.

6. Realizujemy edukację dla zrównoważonego rozwoju w szerokim spektrum działania - promujemy zdrowy tryb życia.

7. Wspieramy działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.

 

WIZJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole Nr 28 jest pierwszą certyfikowaną Placówką Daltońską w naszym województwie i zostało wpisane na polską i światową listę Dalton International School. Praca edukacyjno-wychowawcza z dziećmi oparta jest na założeniach koncepcji planu daltońskiego.

 

1. Przedszkole stwarza dzieciom warunki do rozwijania samodzielności, odpowiedzialności i współpracy w myśleniu i działaniu, zgodnie z ideą realizowanej w placówce koncepcji edukacji Planu Daltońskiego.

2. Nauczyciele są współtowarzyszami nauki i zabawy - organizują przestrzeń sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi wychowanków wykorzystują naturalną potrzebę aktywności dziecka w sposób świadomy i planowany, zapewniają mu swobodę w wykonywaniu działań ukierunkowanych na aktywność badawczą, obserwację, wzajemne dochodzenie do celu. Wspierają swoich wychowanków, traktują każde dziecko indywidualnie. Są partnerami, pozwalają na ujawnianie dziecęcych pomysłów, zachęcają do pełnej ich realizacji, dbają o holistyczny rozwój dziecka. 

3. Zajęcia wychowawczo - dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzięki odpowiednio przygotowanej i zaaranżowanej przestrzeni edukacyjnej dzieci mają stworzone warunki do twórczego i samodzielnego działania, zdobywając ważne umiejętności w życiu dorosłego człowieka.

4. Przedszkole realizuje innowację pedagogiczną, w której celem jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim jako drugim językiem własnym. Przede wszystkim pozwala rozwijać zdolności językowe w zakresie nauki języka angielskiego, która odbywa się w formie pięciogodzinnych lektoratów dziennie, prowadzonych przez wykwalifikowanych nauczycieli na zasadzie współpracy z nauczycielami wychowania przedszkolnego.

5. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki pracy nauczycieli, pracowników niepedagogicznych rozwijają swoje zdolności i zainteresowania wxbogacając wiedzę o otaczającym świecie. 

6. W przedszkolu promowany jest zdrowy styl życia, zachowania proekologiczne oraz aktywne postawy wobec własnego zdrowia. 

7. Działania edukacyjne przedszkola umożliwiają dzieciom osiągnięcie sukcesu w szkole. Absolwenci naszej placówki to osoby otwarte, twórcze i komunikatywne. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią współpracować i odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.

8. Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.

9. Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci, posiadają przygotowanie merytoryczne i metodyczne do realizacji planu daltońskiego. Ciągle poszukują innowacyjnych rozwiązań i twórczych metod pracy, które umiejętnie łączą z realizacją edukacji planu daltońskiego. Pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.

10. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, którzy współdecydują i uczestniczą w działaniach podejmowanych na rzecz przedszkola.

11. Przedszkole jest rozpoznawalne w środowisku ze względu na wysoką jakość edukacji i ciekawą ofertę dla dzieci. 

12. Placówka promuje swoją działalność w najbliższym środowisku.

13. Placówka inwestuje w doskonalenie i dokształcanie nauczycieli, bazę lokalową, celem podniesienia standardu świadczonych usług przedszkolnych. 

14. W przedszkolu stosowane są nowatorskie metody i koncepcje pracy: koncepcja planu daltońskiego, elementy metody "Klucz do uczenia się" Lwa Wygotskiego, innowacje pedagogiczne opracowane przez kadrę pedagogiczną "Dziecięca matematyka" prof. Gruszczyk - Kolczyńskiej, Bydgoski Bąbel matematyczny", nauka programowania i kodowania, metoda projektów, pedagogika zabawy "Klanza", muzykoterapia, aktywne słuchanie muxyki poważnej Batii Strauss, gimnastyka twórcza R. Labana i K. Orffa, Kniessów, techniki parateatralne, metody i techniki twórczego myślenia: "Burza mózgów", mapa pojęciowa, lista atrybutów, analogia personalna, analogia symboliczna, analogia fantastyczna, metafory, kreatywne rysowanie, ewaluacja...

15. Przedszkole realizuje projekty unijne w ramach:

 

  • Erasmus+ Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020
  • Frse Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
  • Programu eTwinning - europejska społeczność szkolna
  • Europejskiego Funduszu Społecznego (4P - międzynarodowa inicjatywa pomocy rodzinom wielopokoleniowym).

 SYLWETKA ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA NR 28


ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA:

  • jest samodzielny w: samoobsłudze, podejmowaniu swoich decyzji i wyborów, organizowaniu sobie wolnego czasu i własnej pracy,

  • osiąga dojrzałość szkolną, a posiadana przez niego wiedza i umiejętności wykracza poza treści zawarte w podstawie programowej,

  • w sposób komunikatywny posługuje się językiem angielskim,

  • zachowuje się kulturalnie, stosuje na co dzień zwroty grzecznościowe,

  • zna i respektuje normy społeczne funkcjonujące w grupie, ze szczególnym uwzględnieniem współdziałania w zespole rówieśników,

  • zna swoje prawa i potrafić z nich korzystać,

  • dostrzega i szanuje potrzeby drugiego człowieka.

  • wyraża swoje emocje, przeżycia i uczucia w sposób kontrolowany, akceptowany społecznie,

  • zna i kultywuje tradycje rodzinne oraz narodowe,

  • dąży do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań,

  • poznaje świat polisensorycznie,

  • posiada bogaty zasób słownictwa,

  • dostrzega własny potencjał intelektualny i działa na miarę swoich możliwości,

  • świadomie dba o swój rozwój fizyczny i prowadzi zdrowy tryb życia,

  • ma świadomość możliwości korzystania z instytucji edukacyjnych, kulturalno- oświatowych i publicznych,

  • ma poczucie bycia Polakiem i Eurykiem,

  DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU:

  • Czuje się bezpiecznie w miłej i serdecznej atmosferze.

  • Jest radosne, optymistycznie nastawione do świata i ludzi.

  • Jest akceptowane takie, jakie jest

  • Uczy się:

  • samodzielnego działania w określonym czasie i tempie,
  • wzajemnego szacunku, akceptacji i zaufania,
  • zaangażowania w zabawę i pracę,
  • wiary we własne możliwości,
  • kodowania i programowania,
  • kreatywnego myślenia i działania,
  • współpracy i wzajemnej pomocy,
  • uczciwości i odpowiedzialności w kontaktach z innymi,
  • planowania organizacji pracy i zabawy,
  • dokonywania samooceny,
  • właściwych postaw społecznych, empatii,
  • przestrzegać ustalonych zasad i reguł,
  • odpowiedzialności za siebie i innych,
  • dokonywania wyborów.

RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

  • Są partnerami w działalności dydaktyczno-wychowawczej i zarządzaniu placówką.

  • Służą swoją wiedzą i doświadczeniem na różnych płaszczyznach.

  • Współpracują w zakresie realizacji koncepcji pracy przedszkola.

  • Mają wpływ na organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych, ofertę zajęć dodatkowych oraz wybór programu nauczania.

  • Darzą personel zaufaniem.

  • Są świadomi działań przedszkola.

  • Dzielą się swoimi spostrzeżeniami o pracy przedszkola.

  • Aktywnie włączają się w życie przedszkola.

  • Są wspierani przez przedszkole w wypełnianiu ich roli wychowawczej.

  • Są na bieżąco informowani o sukcesach i niepowodzeniach dziecka.

  • Popularyzują  działania i osiągnięcia placówki.

NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

  • To mentorzy , animatorzy i edukatorzy działań edukacyjnych.

  • Są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola.

  • Preferują i umiejętnie łączą alternatywne i twórcze metody pedagogiczne z realizacją edukacji planu daltońskiego.

  • Indywidualnie, podmiotowo traktują każde dziecko.

  • Proponują, pomagają , ale nie wyręczają dziecka,

  • Zachęcają do samodzielnych poszukiwań odpowiedzi i działań, dają wskazówki, a nie gotowe rozwiązania.

  • Są partnerami pozwalającymi popełniać błędy.

  • Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia.

  • Pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci.

  • Tworzą dla wychowanków inspirujące środowisko do zabawy, pracy i nauki.

  • Są twórczy w myśleniu i działaniu na rzecz dzieci.

  • Stosują nowoczesne metody pracy.

  • Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności.

  • Są refleksyjni w stosunku do dziecka i samych siebie;

  • Współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą.

  • Wspierają działania wychowawcze rodziców oraz podnoszą świadomość edukacyjną rodziców poprzez pedagogizację.

  • Są otwarci na opinie Rodziców.

  • Prezentują wysoką kulturę osobistą.

 1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

Nasze przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwija ich kompetencje poznawcze.  Dzieci zdobywają wiedzę poprzez aktywne poszukiwania i 

odkrywanie otaczającej je rzeczywistości, a praktycznych umiejętności nabywają w toku działania, są także  zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów. Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Dzieci uczone są troski o własne zdrowie, zachęca się je do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu – dzięki temu jednocześnie obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw oraz uczą się racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów dla zdrowia i zaspokojenia własnych potrzeb.

Przedszkole podejmuje także działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. Wprowadza podstawowe zasady funkcjonowania w grupach społecznych poprzez ustalanie praw i obowiązków oraz naukę ich respektowania. Dzieci uczą się współdziałania w grupie, co daje im możliwość docenienia wartości wspólnego dzieła i pracy zespołowej.

Przedszkole prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na najważniejszych wartościach – dzieci uczą się odróżniać dobro od zła.  Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec własnej tożsamości narodowej, a także tożsamości innych narodów oparte jest na tradycjach rodzinnych, kulturze regionu i narodu oraz kulturze i obyczajach innych krajów.

Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków.                                                                              Przedszkole realizuje innowację pedagogiczną, której celem jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim jako drugim językiem własnym. Przede wszystkim pozwala rozwijać zdolności językowe w zakresie nauki języka angielskiego, która odbywa się w formie pięciogodzinnych lektoratów dziennie, prowadzonych przez wykwalifikowanych nauczycieli na zasadzie współpracy z nauczycielami wychowania przedszkolnego.

 

 2. Procesy zachodzące w przedszkolu

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka poprzez systematyczne obserwacje w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe, w tym oparte na idei zrównoważonego rozwoju. Kadra pedagogiczna - zgodnie z założeniami koncepcji planu daltońskiego - umiejętnie aranżuje przestrzeń edukacyjną i pełni w grupach rolę reżyserów – moderatorów wyznaczających dzieciom zadania i ofiarujących im różnorakie role. Nauczyciele umożliwiają wychowankom rozwój zainteresowań przyrodniczych, naukowych i technicznych oraz indywidualnych talentów. Stosowane rozwiązania metodyczne wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, projektu, metody aktywizujące oraz wymagające twórczego myślenia. Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem potwierdzają głoszone wartości, w tym przede wszystkim wartość dobra, współpracy, zasad demokracji oraz przestrzegania praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z obowiązków. Szczególną uwagę kadra pedagogiczna przywiązuje do otwartości na innych ludzi i problemy pojawiające się w środowisku przyrodniczym i społecznym.

Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, która jest modyfikowana w razie konieczności. Odbywa się to poprzez coroczną analizę

jakości pracy przedszkola oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i ewaluacji pracy przedszkola.

 

 3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym

Przedszkole współpracuje z wieloma lokalnymi instytucjami, np. szkoła podstawową, której celem jest ułatwienie przekroczenia progu szkolnego oraz monitorowanie losów absolwentów i lepsze przygotowanie dzieci kończących przedszkole do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych. Nasza placówka podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także w miarę możliwości aktywnie odpowiada na jego potrzeby, m.in. poprzez współpracę z instytucjami działającymi na rzecz dzieci oraz ekorozwoju. Pracownicy przedszkola, nasi wychowankowie i ich rodzice chętnie biorą czynny udział w wielu akcjach charytatywnych.  

Kalendarz wydarzeń i uroczystości przedszkolnych pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowanie i pielęgnowanie własnych tradycji. W środowisku lokalnym promuje swoje działania oraz ideę zrównoważonego rozwoju.

 

Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, lokalne i społeczne:

 

- akcja „Sprzątanie świata”

- selektywna zbiórka odpadów

- współpraca z Wydziałem Ruchu Drogowego

- współpraca ze Szkołą Podoficerską PSP

- współpraca ze Strażą Miejską

- współpraca ze schroniskiem dla zwierząt

- akcje charytatywne na rzecz Domu Samotnej Matki, Hospicjum im. J. Popiełuszki

- Rodzinny Dzień Gier Planszowych

- Pasowanie na Przedszkolaka

- Święto dyni

- Święto Pluszowego Misia

- Dzień Drzewa

- Dzień św. Marcina

- Andrzejki

- Mikołajki

- wspólna wigilia

- Jasełka

- Bal Karnawałowy

- Dzień Babci i Dziadka

- Walentynki

- Pierwszy Dzień Wiosny

- Dzień Ziemi

- Dzień Rodziny

- Festyn Rodzinny

- Dzień Dziecka- wycieczka autokarowa

- Uroczystość Pożegnania Starszaków.

Przez cały rok w przedszkolu organizowane są:

  • Spektakle teatralne

  • Koncerty muzyczne

  • Wizyty ekspertów

Partnerstwo przedszkola posiada zasięg ogólnopolski i europejski.

 

Nasza placówka współpracuje np. z Fundacją „Dbam o swój z@sięg” z Gdańska.

Ponadto przedszkole współdziała i współpracuje w ramach :

  • placówek daltońskich w Polsce i Europie – coroczna wymiana doświadczeń , wizyty studyjne, wspólne projekty edukacyjne,

  • Stowarzyszenia Dalton International,

  • Stowarzyszenia Dalton Polska

Partnerstwo lokalne i poza lokalne pozwala wzbogacać wiedzę, kompetencje i umiejętności, uczy współpracy i współdziałania , tolerancji . Korzystnie wpływa na społeczność przedszkola: dzieci, pracowników i rodziców.

 

 4.Zarządzanie przedszkolem

W przedszkolu zatrudniona jest kadra pedagogiczna posiadająca wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne: specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda, pedagog specjalny, psycholog, specjalista w zakresie gimnastyki korekcyjnej. W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane są zespoły zadaniowe: ds. wychowania, edukacji, promocji, ewaluacji i inne. Kadra tworzy życzliwą atmosferę współdziałania opartą na wypracowanym przez siebie kodeksie etyki zawodowej. Sprawność organizacyjna placówki oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.

 Pomieszczenia przedszkolne i ich wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań, a także atrakcyjne zabawki zachęcają dzieci do swobodnej zabawy. Ogród przedszkolny spełnia wymogi bezpieczeństwa i sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

 Przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Dobra lokalizacja, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia oraz innowacyjne działania dydaktyczno - wychowawcze wpływają na wysoką ocenę świadczonych usług edukacyjnych.

 

Ocena realizacji koncepcji

Podstawą dokonania oceny skuteczności koncepcji będą:

 

- osiągnięcia dzieci w badaniach wewnętrznych

 

- osiągnięcia dzieci w konkursach, turniejach, zawodach itp.

 

- opinia dzieci i ich rodziców o pracy przedszkola,

 

- wyniki kontroli zewnętrznych,

 

- wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej,

 

- opinia środowiska lokalnego o przedszkolu,

 

- opinia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o miejscu ich pracy, - stan bazy i wyposażenia placówki.