PLAN DALTOŃSKI

Opublikowano: 2018-10-17 07:18, Numer artykułu: 5257

 

Grono Pedagogiczne Przedszkola nr 28 w Bydgoszczy pragnąc stworzyć wychowankom jak najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju, a także wychodząc naprzeciw współczesnej edukacji, postanowiło wprowadzić w naszej placówce kształcenie spersonalizowane, oparte na koncepcji Planu Daltońskiego.

W dniu 14.05.2015 roku podjęłyśmy uchwałę o przystąpieniu do realizacji w/w projektu i starania się o certyfikat Przedszkola Daltońskiego. Po zgłoszeniu akcesu do Polskiego Stowarzyszenia Dalton nasza placówka została objęta opieką merytoryczną stowarzyszenia.

Dlaczego Plan Daltoński?

Plan daltoński nie jest metodą ani systemem edukacyjnym. To raczej filozofia, idea, sposób myślenia  o nauczaniu, wychowaniu, o roli dziecka i nauczyciela w procesie edukacyjnym. Koncepcja ta skupia się na dziecku i szanuje jego potrzeby oraz stawia na działanie wychowanka. Pedagog natomiast powinien tak zorganizować zajęcia i przestrzeń edukacyjną, aby dziecko działało, a nie korzystało z gotowych rozwiązań. Wychowankowie - kreatorzy własnej wiedzy i umiejętności - mają poszukiwać, studiować, badać świat, planować swoją pracę i wyciągać wnioski. Celem najważniejszym staje się wykształcenie jednostki gotowej do samodzielnego i skutecznego funkcjonowania w społeczeństwie.

Edukacja daltońska opiera się na 4 solidnych filarach:

  • samodzielności,
  • odpowiedzialności,
  • refleksji,
  • współpracy.

O trzech z nich mówiła już Helen Parkhurst, wymieniając wśród najważniejszych celów edukacyjnych - wolność, współpracę i samodzielność. Refleksja to filar, który został dodany całkiem niedawno, przez edukatorów z Holandii, poularyzujących dorobek Helen Parkhurst.